Dè 50 uitdagingen

Kapoenen


  1. Mummificeer 2 kapoenen en een tafel in 1 pakketje met toiletpapier.
  2. Beeld het jaarthema ‘Be Prepared’ op een creatieve manier uit.
    Tip: Op herfstontmoeting zijn er twee varianten op het jaarthema gelanceerd: ‘Wees piraat’ en een meisje dat ‘Be Prepare’ heet. Misschien kan je daar ook je fantasie op los laten.
  3. Maak een foto met alle kapoenen terwijl ze opgaan in het interieur. Hiervoor verwijzen we naar de boeken ‘Waar is Wally’ of maak van jullie kapoenen echte kameleons.
  4. Schrijf je tak op tijd in voor Kampen Rond Merkenveld (10 april).
     

Kabouters/Welpen


  1. Beeld met zoveel mogelijk kabouters en welpen de verschillende personages van het schilderij ‘Volkspelen’ van P. Breughel uit.
    Zorg ook voor aangepast materiaal en een leuk decor!
  2. Bouw een feestkamp met enkel natuurlijke elementen voor alle welpen en kabouters.
  3. Maak van jullie “Engeltjes” echte “Bengeltjes”.
    Neem een groepsfoto waar de deugnieterij van afloopt.
  4. Schrijf je tak op tijd in voor Kampen Rond Merkenveld (10 april).

Jonggivers


  1. Maak een scoutslied over de scouts en 50 jaar gouw. Zorg dat er muziekbegeleiding is.
  2. Sjor een levensechte voetbaltafel en speel met de jonggivers een match tafelvoetbal.
  3. Zoek een winkeletalage en sta erin met alle jonggivers.
  4. Schrijf je tak op tijd in voor Kampen Rond Merkenveld (9-10 april).

Givers


  1. Sjor een waterglijbaan. Zorg dat hij voldoende veilig is.
  2. Hou een reactietocht met thema ‘Wees paraat’.
  3. Verbreek een record.
  4. Schrijf je tak op tijd in voor Kampen Rond Merkenveld (9-10 april).

Jin


  1. Overtuig een bekende vlaming om  in jouw scoutsuniform te poseren voor een foto.
  2. Speel en film ‘lepeltje lepeltje’ en ‘door het oog van de naald’ van Binnen de minuut.

Lepeltje Lepeltje

Sla op een lepel zodanig dat een tweede lepel in een glas wordt gekatapulteerd.
Benodigdheden - Minimum 10 lepels - 5 glazen
1) Zet 5 dezelfde glazen op een rij.
2) Als de tijd begint, mag de speler de lepels op de tafel leggen en erop slaan om ze in het glas te katapulteren.
3) De lepel moet in één beweging in het glas belanden. De speler mag slechts 1 lepel raken in zijn poging de andere lepel in het glas te laten belanden.
4) Om deze opdracht met succes te volbrengen, moet de speler in elk van de 5 glazen 1 lepel krijgen. De lepels moeten op de bodem belanden en op de bodem blijven tot de 60 seconden verstreken zijn.


Door het oog van de naald

Gebruik 1 hand om een draad door het oog van 10 naalden te rijgen.
Benodigdheden - Draad - 10 naalden (elk van verschillende grootte) - isomoplaat
1) Alle naalden worden van groot naar klein met de scherpe kant naar beneden in een stevig oppervlak (isomoplaat) vastgezet.
2) Voor het spel begint, mag de speler kiezen welke hand hij zal gebruiken.
3) Als de tijd begint, mag de speler de draad in zijn/haar mond stoppen of buigen zoveel als nodig.
4) Om de opdracht met succes te volbrengen, moet de speler binnen 60 seconden de draad door alle 10 de naalden rijgen.

  1.  Sjor een drijfvaartuig voor de volledige jin. Zorg dat het drijfvaartuig goed drijft en stevig is.
  2. Schrijf je tak op tijd in voor Kampen Rond Merkenveld (9-10 april).

Leiding


  1. Één leiding moet in uniform op een foto staan in een grootstad buiten België.
  2.  Verwen je groepsleiding zo origineel mogelijk gedurende 1 uur.
  3.  Doe mee aan een officiële 10km loop met minstens 2 actieve leiding. Zorg dat ze hun scoutsdas dragen.

Pijlers


  1. Dienst: Neem deel aan een goed doel.
  2. Ploegwerk: Neem een groepsfoto terwijl er niemand op de grond staat.
  3. Zelfwerkzaamheid: Toon dat jullie ondernemend zijn aan de hand van jullie acties.
  4. Engagement: Neem een engagement op in je buurt of wijk.
  5. Medebeheer: Laat de leden voor 1 keer leiding geven.

Groepsopdrachten


  1. Hang deze affiche op in jullie scoutslokaal.
  2. Werk samen met een andere scoutsgroep.
    Dit kan gaan van samen iets sjorren, een activiteit samen organiseren, … Het maakt niet uit wat, zolang jullie maar samenwerken!
  3. Wees aanwezig op minstens één activiteit van een andere scoutsgroep.
  4. Sjor een windmolen.
  5. Krijg je scoutsdas zo ver mogelijk in de wereld.
  6. Overhaal je gemeente om de groepsvlag van je scouts een dag aan de vlaggenmast van je gemeente te hangen.
    Hang hem er niet zonder medeweten van je gemeente.
  7. Neem een selfie met de volledige scoutsgroep en haal 500 likes op facebook.
  8. Doe een hotdogwedstrijd.
    Dit kan tussen leden, tussen leiding, tussen verschillende scoutsgroepen,.. zijn. Laat je ons ook weten hoeveel de winnaar er gegeten heeft?
  9. Maak op straat één grote krijttekening van 5 meter op 2 meter. Zorg dat ze ook ingekleurd is!
  10. Verzamel handtekeningen van 6 gouwleden waaronder de gouwvoorzitter en de gouwcommissaris.
  11. Dans de jaardans met iedereen.
  12. Sta met iedere groepsdas van onze gouw op foto.
    Zorg dat je de groepsdas van alle 26 scoutsgroepen van onze gouw vindt. Op elke foto staat je eigen scoutsdas + de scoutsdas van de andere scouts. Voor deze opdracht zal je dus maximum 26 foto’s moeten maken. Indien dit lukt, mag dit in minder foto’s... Het lukt misschien in 1 foto?
  13. Kom op de nationale radio met je scoutsgroep. Stuur ons een opname van het radiofragment door.
  14. Sta op de foto met elke groepsleider van jouw district.
    Hier moet een leiding op de foto staan met alle groepsleiders van zijn eigen district. Dit mag in allemaal aparte foto’s of dit kan ook 1 groepsfoto worden. 
  15. Haal, op een positieve legale manier, de krant.
  16. Hang je scoutsvlag hoger dan 50m.
  17. Brouw je eigen scoutsbier. Stuur je recept samen met het bewijs op.
  18. Maak ‘50’ in vuur.
    Bouw met hout of ander materiaal een verticale of horizontale ’50’. Steek deze, veilig, in brand zodanig dat alles tegelijkertijd vuur vat. Zorg voor jullie veiligheid!
  19. Plant een boom
  20. Ga langs start.
    Gebruik je fantasie om deze opdracht te volbrengen. Je hebt hierbij volledige vrijheid. Wij willen een originele foto zien!
  21. Ga op de koffie bij je schepen van jeugd en overhandig hem zijn totem.
    Leer de schepen van jeugd kennen en zoek zijn totem. Wanneer je met de schepen van jeugd een koffietje gaat drinken, overhandig je hem zijn totem. Zorg dat we een duidelijke foto hebben waar de schepen van jeugd opstaat en waar we zijn totem kunnen lezen (de koffie mag zeker ook op de foto staan)!
  22. Kijk op facebook en ….  ga als eerste in de stoel gaan zitten.
    Op een bepaalde dag zullen wij in een stad een stoel plaatsen. De foto van waar de stoel zich bevindt zal op facebook, op de pagina van onze gouw, verschijnen. De scoutsgroep waartoe de persoon die als eerste in deze stoel zit, wint deze opdracht.
    Je kunt deze opdracht vergelijken met ‘de stoel’ van het tv-programma ‘Iedereen Beroemd’.

Succes!